- HABER7
Dünya otomobilde petrol ürünleriyle çalışan içten yanmalı motor teknolojisinden yeni nesil elektrikli otomobil teknolojisine büyük bir hızla geçiyor. Otomobil devleri içten yanmalı motorlu araçların üretimini kısıtlarken, elektrikli araçlarla piyasadaki yerini almaya çalışıyor.
Bu kapsamda Türkiye de elektrikli araçta dünya teknolojisini yakından takip ediyor. Türkiye yerli otomobil hayaline 60 yıl sonra üretilen TOGG‘la giriş yaptı. Dünyada ve ülkemizde elektrikli otomobil satışı hızla çoğalırken, elektrikli araçlarla ilgili vatandaşların kafasında birçok konuda sorular bulunuyor. Elektrikli araç almak isteyen insanlar bu araçların arızaları nasıl giderilecek?, Kullanım sonrası performans kayıpları nasıl şekillenecek? Ve ikinci el değerleri nasıl olacak? Gibi soruların yanıtlarını merak ediyor. Peki uzmanlar bu soruları nasıl cevaplandırıyor..
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERİN İKİNCİ EL DEĞERLEMESİ NASIL OLACAK?
Yeni nesil elektrikli araç almak isteyen vatandaşların kafasındaki en büyük soru işaretini, bu araçların gelecekteki fiyatlandırması oluşturuyor. Konuya ilişkin vatandaşların içini ferahlatan uzmanlar, içten yanmalı motorlu araçlarda fiyat düşüşü için nasıl endişe edilmiyorsa, elektrikli otomobillerde de ikinci elde fiyat düşüşünden endişe edilmemesi gerektiğini, piyasanın bu fiyatlamayı kendi içerisinde yapacağını söyledi.
2 MİLYON KİLOMETRE SORUNSUZ YOL YAPILABİLİYOR
Elektrikli araçlardaki diğer bir husus, bu otomobillerin ortalama kullanım ömürlerine yönelik. Elektrikli otomobillerin içten yanmalı motorlara göre çok daha uzun ömürlü olduğunu belirten uzmanlar, normal otomobillerin her yıl serviste bakım görmesi gerektiğini, bu otomobillerin ise ortalama 3-4 yılda bir servise giderek bakım görmesinin yeterli olacağının altını çiziyor. Otomobillerin kullanım ömrüne ilişkin de rakam veren uzmanlar, bir elektrikli otomobilin 1,5-2 milyon kilometreye kadar sorun çıkarmadan kullanılabileceğini söylüyor.
BATARYADA GÜÇ KAYBI YAŞANACAK MI?
Elektrikli otomobillerle ilgili en çok merak edilen diğer bir husus ise otomobillerin güç ünitesi olarak kullanılan bataryaların zamanla yaşayacağı düşünülen güç kaybı şeklinde oluyor. Bu konuda da net konuşan elektrikli otomobil üreticileri, elektrikli bir otomobilin bataryasının yılda ortalama yüzde 1-2 gibi bir güç kaybı yaşayacağını, ortalama 10 yılda bataryadaki verimliliğin yüzde 100’den yüzde 80’ler gibi oranlara düşeceğini belirtiyor. Bu oranlar yeni alındığında 400 km menzili olan bir elektrikli aracın 10 yıl sonraki ortalama menzilinin 320 km olacağını gösteriyor.
BATARYA DEĞİŞİMİ NASIL OLACAK?
Vatandaşların merak ettiği bir diğer konu ise bataryaların veriminin düşmesi sonrası yapılacak müdahalenin şekli konusunda oluyor. Bu konuda ise uzmanlar, elektrikli otomobil kullanıcıların içini ferahlatacak bir açıklama yapıyor. Uzmanlar, elektrikli bir otomobilin bataryasının modüllerden oluştuğunu ve sadece verimi düşen modülün yetkili servisler tarafından değiştirilmesiyle oluşan eksikliğin giderilebileceğini belirtiyor.
Bataryadaki bu modüllerin değiştirilmesinin maliyetinin ise çok ekonomik rakamlarla yapıldığını altı çiziliyor.