GAC-FCA Ortaklığı Resmen İflas Etti: 15 Yılın Sonu
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ile Çinli otomotiv devi Guangzhou Automobile Group Co., Ltd (GAC) arasındaki 15 yıllık ortaklık, büyük umutlarla kurulmuş olsa da artık resmen sona erdi. Hunan Eyaleti’ndeki Changsha Orta Halk Mahkemesi, GAC-FCA ortak girişiminin iflas ettiğini doğruladı.
Mahkemenin 8 Temmuz 2025 tarihli kararıyla, şirketin borçlarını yeniden yapılandıramayacağına ve iflas başvurusunun kabul edildiğine hükmedildi. Bu karar, uzun yıllara dayanan mali sıkıntıların ve yapısal sorunların ardından geldi.

BÜYÜK UMUTLARLA BAŞLAYAN YOLCULUK
2010 yılında “GAC Fiat” adıyla hayata geçirilen ortak girişim, yaklaşık 17 milyar yuanlık (yaklaşık 2,3 milyar dolar) bir yatırımla faaliyete geçti. Bu yatırım, Çin’in dünya genelinde en büyük otomotiv pazarı olması nedeniyle stratejik bir önem taşıyordu. GAC-Fiat, Viaggio ve Freemont gibi yerelleştirilmiş Fiat modelleriyle pazarı hedefledi ve ilk yıllarda olumlu bir büyüme grafiği elde etti.

2015’TE BÜYÜK BAŞARILAR
2015 yılında ortaklık, “GAC-FCA” adı altında yeniden yapılandırıldı ve Jeep markasına odaklandı. Aynı yıl, Çin’de üretilen ilk Jeep Cherokee satışa sunuldu ve şirketin satışları hızla artmaya başladı. 2017’de 205 binden fazla araç satılarak rekor kırıldı ve GAC-FCA, Çin’deki en hızlı büyüyen otomobil üreticisi unvanını aldı.

KRİZ VE SONRASI
Ancak başarı sürekli olamadı. Satışlar 2018’de hızla düşmeye başladı ve bu düşüş 2021’de daha da belirginleşti. Ortaklar, toplam 4 milyar yuanlık (yaklaşık 580 milyon dolar) nakit enjeksiyonlarına rağmen satışları düzeltmeyi başaramadı. 2022’de yaşanan kriz, ilişkilerin kopmasına yol açtı ve ortaklık resmen sona erdi. Üç yıl süren belirsizlik ve hukuki süreçlerin ardından GAC-FCA’nın iflası açıklandı.

Sonuç olarak, hızlı başlayan ve rekorlar kıran GAC-FCA ortaklığı, zorlu yapısal sorunlar nedeniyle çöktü ve tarihe geçti.